Koan-studie is een methode die in sommige zenscholen gebruikt wordt als oefenweg naar Verlichting. Een koan is geen irrationeel, onoplosbaar raadsel, maar een woord, een enkele zin of een verhaal, naar aanleiding waarvan de leerling met betrekking tot de boeddhistische leer tot ?groot inzicht? komt. Door middel van concentratie op een koan en de bestudering van het gedrag van de vroegere Chan-meesters hopen zenleraren dat ook bij hun leerlingen Verlichting plaatsvindt.
Om de achtergrond van koan-studie enigszins te begrijpen, wordt in dit
boek allereerst een schets gegeven van haar ontstaansgeschiedenis en haar
ontwikkeling in China (vanaf 600 tot circa 1300) en daarna in Japan (vanaf
1200). Het tweede deel beschrijft de contemplatieve praktijk van koan-studie:
hoe te werken met een koan? Wat wordt er van de leerling verwacht? Wat
doet de leraar? Waarom is het voor zenstudenten ook nu nog de moeite waard
koan-studie te beoefenen.
Ook al komen ?grote ervaringen? voor, de meeste zenstudenten gaan van
de ene glimp van inzicht naar de volgende glimp, en dus van koan naar koan.
Inzicht groeit geleidelijk, als vanzelf. Humor speelt daarbij een grote
rol.
Koan-studie is binnen de geschiedenis van de religies een unieke vorm
van overdracht en van realisatie. Het toont tevens de uitzonderlijke interesse
van de zentraditie in literatuur. Geen religie is zich wellicht zo bewust
van de rol van taal. Zen leert: Verlichting schept taal en taal schept
Verlichting.
Extra informatie:
Paperback / softback
181 pagina's
Met illustraties
April 2005
244 gram
210 x 131 x 17 mm
EAN: 9789056701031
Asoka