Eind vorige eeuw maakte hij met een zelden vertoond aplomb zijn
opwachting in de stijlkamers van de Nederlandse poëzie. Aan
antichambreren had deze brutale vlerk volstrekt maling. Hij banjerde de
voorportalen door alsof ze er niet waren en stootte met een leven als
een oordeel gelijk door naar de pronkzaal des huizes. Hier ben ik,
schalde de dichter van van de vierkante man, en waag het niet mij de
deur te wijzen. Eenmaal van de schrik bekomen voelde niemand daartoe de
minste behoefte.
De bundel van de vierkante man werd bejubeld en bekroond met de C.
Buddingh'-prijs en genomineerd voor de vsb Poëzieprijs. Ilja
Leonard Pfeijffer deed er vervolgens niet lang over om ook naam te
maken als podiumleeuw, criticus, romancier, polemist, essayist en
dramaturg. Maar aan de oorspronkelijke bron, die van de dichtkunst,
bleef hij zich intussen laven. Dat resulteerde in overdonderende,
virtuoze, veelkantige en buitengewoon meeslepende nieuwe bundels als
Het glimpen van de welkwiek,
Dolores en
In de naam van de hond.
Tien jaar na zijn eersteling heeft hij opnieuw een bundel af, die
weleens heel anders van toon zou kunnen zijn dan zijn eerste vier.
Pfeijffer laat die breuklijn zien door ook de bestaande bundels,
vermeerderd met verspreid en ongepubliceerd werk, in die nieuwe uitgave
op te nemen. Resultaat is een
Verzamelde gedichten
die - unicum, voorzover bekend - tevens een niet te zuinig uitgevallen
nieuwe bundel herbergt. Het is het royale gebaar van deze dichter die
zijn tienjarige jubileum viert.
Paperback / softback
624 pagina's
December 2008
982 gram
205 x 170 x 44 mm
De Arbeiderspers
|

|
Bij u in huis op: dinsdag |
Andere titels binnen de rubriek: |
Poëzie
|