internetboekhandel.nl
buttons Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons
leeg Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons Home pagina Rijks
Boekenweek
Rijks Home pagina Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons Besteller 60
 
Nederlands Buitenlands   Alles  Titel  Auteur  ISBN        
Kunst algemeen
Tentoonstellingscatalogus
Bij u in huis op: donderdag
Bestel vóór: 23:15


Bas van Lier

Drukken als mentaliteit

steendrukkerij De Jong & Co, 1911-1994

€ 20.00

DRUKKEN ALS MENTALITEIT
Steendrukkerij De Jong & Co, 1911-1994

Steendrukkerij de Jong & Co in Hilversum (1911-1994) verwierf in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw naam als ontwerpersdrukkerij. Ontwerpers als Otto Treumann, Dick Elffers, Jan Bons, Wim Crouwel en Gerard Wernars experimenteerden daar aan de persen met de offsettechniek. De hoge kwaliteitsnormen maakten het bedrijf geliefd bij tientallen ontwerpers, vooral reclame- en affiche-ontwerpers. . Met verrassende kantine-tentoonstellingen (1954-1972) en de experimentele serie Kwadraat-Bladen (1955-1974) plaatste het bedrijf zich in het middelpunt van het culturele circuit.

Drukken als mentaliteit is de rijk geïllustreerde geschiedenis van een grafisch familiebedrijf dat model staat voor de ontwikkeling van (een groot deel van) de grafische industrie in Nederland in de twintigste eeuw. De drukkerij van de Friese boerenzoon Pieter Brattinga werd groot met het drukken van etiketten en verpakkingen voor onder meer P. Sluis diervoeders, winkelketen Coop, het sigarenmerk Willem II, de PTT, beschuit van Haust en limonadeflessen van brouwerij De Amstel.
Daarnaast drukte de socialist Brattinga in de jaren ’20 en ’30 tientallen SDAP- en vakbondsaffiches van Albert Hahn jr., Meijer Bleekrode en Fré Cohen.
Na de Tweede Wereldoorlog maakte Pieter Dirk Brattinga de drukkerij van zijn vader tot het centrum van de ontwerpwereld. De reputatie van de drukkerij hield lang stand, totdat een veranderend concurrentieveld het bedrijf in 1994 naar een faillissement dreef.

Een boek vol foto’s en afbeeldingen van bijzonder grafisch werk over de rol van de steendrukkerij en de invloed die het bedrijf had op vormgevers en illustratie-kunstenaars in het hele land, waaronder Hans Bolleman, Frans Mettes, Herman Nijgh, Koen van Os, Reijn Dirksen en Cor van Velsen.

Tentoonstelling Steendrukkerij De Jong & Co in Museum Hilversum,
15 oktober 2011 – 5 februari 2012.

Extra informatie: 
Paperback / softback
80 pagina's
Met illustraties
Oktober 2011
736 gram
343 x 248 x 25 mm
Uitgeverij Lecturis B.V.

Bij u in huis op: donderdag
Bestel vóór: 23:15