Driehonderd jaar geleden, in 1708, voerde Bach in Mühlhausen zijn
eerste cantate uit: 'Gott ist mein König'. In hetzelfde jaar
componeerde hij de Actus tragicus BWV 106, volgens Schweitzer een van
zijn mooiste cantates.
In het andere Mülhausen, het tegenwoordige Mulhouse, doet Albert
Schweitzer in 1893 eindexamen gymnasium, waarna hij zijn orgellessen
bij Charles Widor aanvangt. Schweitzer kreeg van Widor het verzoek
Bachs orgelkoralen en de cultuur van het Duitse kerklied toe te
lichten, omdat de Franse organisten daar totaal geen raad mee wisten.
Zo begint Nobelprijswinnaar Schweitzer aan een zoektocht naar de
betekenis van de muziek van Bach, die uiteindelijk resulteert in een
uitgebreide studie over hoe Bach uit te voeren en te beluisteren: het
monumentale boek 'J.S. Bach', verschenen in 1908, nu honderd jaar
geleden. Het is verbazingwekkend te zien hoe modern Schweitzer in zijn
tijd was. Het boek beleefde recordoplagen en over de hele wereld
verschenen vertalingen.
Naast alle andere talenten beschikte Schweitzer over het vermogen te
schrijven. In prachtige taal beschrijft hij zijn ervaringen, zijn
inzichten en zijn gedrevenheid. Schweitzer weet in diezelfde taal op
indrukwekkende manier de grootheid van Bach uit te drukken. Dirigent
Barend Schuurman onderzocht Schweitzers visie op Bach, en laat in zijn
boek de lezer kennismaken met de werelden van beide 'grootmeesters'.
Omdat de visie van Schweitzer nog steeds actueel is wil Schuurman het
Bachboek van Schweitzer opnieuw onder de aandacht brengen. Niet alleen
van dirigenten en musici, maar ook van de luisteraar. Albert Schweitzer
over Johann Sebastian Bach is dan ook bedoeld voor alle
geïnteresseerde Bachliefhebbers.
Barend Schuurman heeft grote bekendheid gekregen op het terrein van de
uitvoeringspraktijk van Bachs muziek. Hij deed dat onder meer als
dirigent van de Laurenscantorij in Rotterdam, waarmee hij een groot
deel van de cantates, missen, motetten, passies en Weihnachtsoratorium
Recensie:
Katholiek Nieuwsblad
21-11-2008
'`Het is dit jaar een eeuw geleden dat het Bach-boek van Albert Schweitzer verscheen. De beroemde tweetalige musicus, arts, theoloog en zendeling ontvouwde daarin een eigen en invloedrijke visie op Bachs werk. Reden voor musicus Barend Schuurman een studie te wijden aan de relatie van Bach en Schweitzer. Schuurman slaagt er uitstekend in bij de lezer een nieuwe belangstelling voor Schweitzer op te wekken. Hoewel diens benadering van Bach tamelijk intuïtief was, is hij later door onderzoek op menig punt in het gelijk gesteld (in andere ook weerlegd). Schuurman neemt uitgebreid de ruimte om Schweitzers visie te plaatsen in de muziekgeschiedenis. Bovendien laat hij zien dat op de achtergrond permanent een andere grote gestalte aanwezig is: Wagner! Schweitzers visie op Bach was sterk bepaald door zijn Wagnerverering. Volgens Schweitzer ging Bach de verkeerde kant op door in zijn cantates mee te gaan met de Italiaanse mode van dacapo aria`s en recitatieven. Wagner zette dit een eeuw later recht met zijn doorgecomponeerde muziekdrama`s. Een boeiende en competente verhandeling.`
'
Extra informatie:
Paperback / softback
170 pagina's
Oktober 2008
418 gram
220 x 143 x 20 mm
EAN: 9789076564708
Skandalon Uitgeverij B.V.