internetboekhandel.nl
buttons Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons
leeg Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons Home pagina Rijks
rijks
Rijks Home pagina Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons Besteller 60
 
Nederlands Buitenlands   Alles  Titel  Auteur  ISBN        
School- en studieboeken
Educatieve uitgaven algemeen
Bij u in huis op: dinsdag


René Berends, Luuck Sanders

Daltononderwijs in Nederland

de geschiedenis vanaf 1924

€ 24.95

Onder leiding van professor Philip Kohnstamm onderzoekt een onderwijscommissie
van de Maatschappij tot Nut van `t Algemeen in 1924 het daltononderwijs in Engeland. De commissieleden doen enthousiast verslag over de brede persoonsontwikkeling die de onderzochte scholen voorstaan en de flexibele wijze waarop het onderwijs is georganiseerd. Op basis van haar ervaringen stelt de commissie voor het volksonderwijs in Nederland inhoudelijk en organisatorisch
te vernieuwen. Nog in hetzelfde jaar leidt hun rapportage tot de opzet van de eerste daltonexperimenten in Nederland. Sindsdien maakt het daltononderwijs
deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel.

Daltononderwijs in Nederland schetst de geschiedenis van het Nederlandse daltononderwijs vanaf de eerste experimenten uit 1924 tot nu. Tegenwoordig blijkt het daltononderwijs zeer succesvol - er zijn ruim 400 daltonscholen in Nederland -, maar dat is in haar 90-jarige historie niet altijd het geval geweest.

Daltononderwijs in Nederland beschrijft de ideeënwereld van de daltonpioniers
en de pragmatiek van de daltonpraktijk in een viertal periodes (1924-1940,
1940-1945, 1945-1979 en 1979-2014) en verklaart de `ups` en `downs` van
deze traditionele vernieuwingsbeweging in de tijd aan de hand van een vijftal
factoren: tijdgeest, pioniers en gebruikers, de rol van de overheid, ontwikkelingen in de theorie en wetenschap en opbouw van een organisatie.

René Berends en Luuck Sanders zijn werkzaam aan de Academie voor Pedagogiek en Onderwijs van Saxion in Deventer als hoofddocent en onderzoeker. Beiden zijn ook daltonopleider.

Recensie:
Daltononderwijs in Nederland
Mart Seerden NBD Biblion 21-09-2014
'Goed gedocumenteerd boek over de geschiedenis van negentig jaar Daltononderwijs in Nederland. Terwijl grondlegster Helen Parkhurst begin vorige eeuw aanvankelijk Maria Montessori ondersteunde bij het verbreiden van hààr gedachtegoed in de Verenigde Staten, ontstond in het plaatsje Dalton rond 1922 het eerste Dalton Plan. De experimenten van Parkhurst vonden op veel plaatsen in de wereld navolging, ook in Nederland. Kenmerkend voor haar onderwijsvisie is: inspelen op het natuurlijke initiatief dat kinderen eigen is, individueel werken - maar ook samenwerken, kinderen zouden niet moeten napraten wat door anderen wordt voorgepraat; onderwijstaken en -opdrachten mogen niet verworden tot gedachteloos productiewerk, maar moeten de nieuwsgierigheid en de exploratiedrang van kinderen voeden en juist betekenisvol zijn. Gedurende de negentig jaar kende de Daltonbeweging (in Nederland) ups en downs. Op dit moment zijn er ca. 400 Daltonscholen actief in Nederland, hoewel Daltonachtig gedachtegoed, zelfs in `opbrengstgericht onderwijzend Nederland`, op veel reguliere scholen gepredikt en (deels) gebezigd wordt. De geschiedenis wordt helder gepresenteerd en is inhoudelik enigszins specialistisch. De auteurs zijn goed ingevoerd in het onderwerp. Met goede literatuurverwijzing en eindnoten.'

Extra informatie: 
Paperback / softback
256 pagina's
Met illustraties
April 2014
453 gram
235 x 150 x 18 mm
Saxion Dalton University Press
Achterkant:
Bekijk de achterkant

Bij u in huis op: dinsdag