internetboekhandel.nl
buttons Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons
leeg Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons Home pagina Intertaal
Intertaal
Intertaal Home pagina Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons Besteller 60
 
Nederlands Buitenlands   Alles  Titel  Auteur  ISBN        
Literatuur: Proza, romans, verhalen
Literaire roman.novelle
Bij u in huis op: dinsdag
Bestel vóór: 23:15


Firoozeh Farjadnia

Postvogel

€ 14.95

Firoozeh Farjadnia (1970) is geboren en getogen in de Koerdische streek Kermanshah in Iran. Ze vluchtte in 1995 naar Nederland, volgde een opleiding Bouwkunde in Rotterdam en is nu werkzaam bij een architectenbureau. Sinds haar veertiende schrijft ze gedichten, columns en korte verhalen. Postvogel is haar debuutroman.


Behalve een oude winkelier ziet niemand dat ze eigenlijk nog een kind is. Ze gelooft zelf ook dat ze net zo dapper en strijdlustig is als haar tante Lida. Die zit in het Iraanse verzet en wordt gezocht. Ik ben een dappere postvogel, herhaalt ze in zichzelf om haar angsten te bezweren. Vele jaren later loopt ze als gevluchte, jonge vrouw stage op een architectenbureau in Nederland. Haar begeleider volgt de opkomst van populistische politici op de voet. Zijn uitspraken over buitenlanders beangstigen haar. Maar wat als hij de enige is die haar bestaan in Nederland kan redden? Ze rent om te redden wat er nog te redden valt en ontleent houvast aan een gedicht dat in haar geheugen staat gegrift. Wanneer een bevriende college een hartaanval krijgt, keren haar vergeten angsten terug.

Firoozeh Farjadnia (1970) is geboren en getogen in de Koerdische streek Kermanshah in Iran. Ze vluchtte in 1995 naar Nederland, volgde een opleiding Bouwkunde in Rotterdam en is nu werkzaam bij een architectenbureau. Sinds haar veertiende schrijft ze gedichten, columns en korte verhalen. Postvogel is haar debuutroman.


`Door de ogen van de Iraans-Nederlandse schrijfster Firoozeh Farjadnia kijk je niet alleen met een nieuwe blik naar het Nederland van nu, haar verhaal over een kind in het ondergrondse verzet tegen de sjah van Perzië grijpt je naar de keel. Subtiel en invoelbaar. Een aanwinst voor de Nederlandse literatuur.` CHRISTINE OTTEN

Recensie:
www.literairnederland.nl
Vera ter Beest 05-11-2014
'Opgesloten vogel Recensie door Vera ter Beest Via haar contactpersoon bij Vluchtelingenwerk komt de Iraanse hoofdpersoon in Postvogel in contact met de eigenaar van een architectenbureau. Hij biedt haar een stage aan en als ze die goed volbrengt, maakt ze kans op een vast contract. Als vluchtelinge is een vast contract de enige manier om een verblijfsvergunning te krijgen en ze probeert haar werk zo goed mogelijk te doen, maar dit is niet makkelijk. Het kost haar moeite om zich te concentreren op haar werk. Alles doet haar denken aan Iran. De herinnering aan haar kindertijd komt in flarden. Al die stukjes bij elkaar vormen een verhaal en tonen de reden waarom zij gevlucht is uit Iran. Haar herinneringen voeren terug naar haar vrouwelijke familieleden die in het verzet tegen de sjah zaten. Zij zelf had een bijzondere taak gekregen van haar tante, de vrouw naar wie ze het meeste opkeek. Als postvogel droeg ze in het diepste geheim berichten en afspraken over aan andere leden van de verzetsbeweging. Maar ze was nog jong en alles om haar heen beangstigde haar. Een oude winkelier gaf aan haar te willen helpen. Hij kon haar familie beschermen, maar in ruil hiervoor wilde hij alle informatie over de verzetsbeweging. Ze vertrouwde hem niet, maar kon er niets aan doen dat hij toch bepaalde dingen te weten kwam. Op een avond werd er bij haar thuis op de deur geklopt. Gewapende mannen op zoek naar haar tante drongen het huis binnen en verwoestten alles wat ze op hun weg vonden. Na de inval was niets meer hetzelfde. `Ik vluchtte weg van een leven dat zwarter was dan de dood. Het voelde alsof ik met mijn eigen handen mijn navelstreng doorknipte. Ik dacht aan een oplossing maar de navelstreng zat om mijn nek, er was geen verlossing. Ik dacht, als ik vlucht, ben ik vrij. Vrij van alles wat mij gevangen hield. Maar niets is minder waar. Ik voel me nog steeds een gevangene. Eerst dacht ik dat ik iets zocht, maar nu weet ik dat ik ben verdwaald.` Ze woont nu al enige tijd in Nederland als vluchtelinge, maar voelt zich hier niet veilig. Ze is continu op haar hoede en houdt zich gedeisd, bang om te worden teruggestuurd. Haar angst is terecht, op haar werk op het architectenbureau lijkt alles zich tegen haar te keren. Haar baas ontloopt haar en wil niet praten over de mogelijkheid van een vast contract. Haar stagebegeleider moet niets van buitenlanders hebben en hitst al haar collega`s tegen haar op. Hij intimideert haar en maakt racistische opmerkingen. Zij zegt er niets van, omdat hij haar stage moet beoordelen. Een negatieve beoordeling betekent dat ze geen vast contract krijgt. Jacob, een introverte, oude collega is de enige die haar lijkt te begrijpen. Hij voelt met haar mee en geeft aan dat hij samen met een bevriende advocaat andere asielzoekers heeft geholpen bij hun asielaanvraag. Hij belooft haar dat hij ook haar aanvraag zal tonen aan zijn vriend, zodat die kan bepalen of de pardonregeling op haar van toepassing is. Wanneer hij, kort voor het einde van haar stageperiode een hartaanval krijgt, is zij ten einde raad. Haar dossier ligt nog niet bij de advocaat en haar enige steun en toeverlaat ligt in coma in het ziekenhuis. De introductie over schrijfster Firoozeh Farjadnia op de achterflap van de roman maakt nieuwsgierig. Net als de hoofdpersoon in haar boek is zij een Iraanse vluchtelinge in Nederland en werkzaam bij een architectenbureau. Meteen vraag je je af of dit werk autobiografisch is. In een interview bij OBA live op 4 oktober jongstleden gaf de auteur te kennen dat Postvogel inderdaad autobiografische elementen bevat. Het relaas, zo meent ze, is echter niet alleen dat van haar, maar van vele generatiegenoten. Nergens in Postvogel wordt de hoofdpersoon bij naam genoemd. Deze anonimiteit versterkt het effect dat het verhaal niet slechts dat is van een enkel persoon, maar van vele anderen, vluchtelingen en generatiegenoten. Postvogel beslaat twee perioden uit het leven van een Iraanse vrouw. In afwisselende hoofdstukken vertelt de roman over de huidige situatie waarin de hoofdpersoon zich bevindt en over haar leven in Iran. De hoofdstukken uit het heden sluiten qua thema naadloos aan op een hoofdstuk uit het verleden. Nadat een persoon, object of situatie haar doet herinneren aan een gebeurtenis uit haar verleden, wordt het hoofdstuk over het heden afgesloten. Die herinnering uit haar Iraanse kindertijd wordt dan opgepakt en uitgewerkt in een volgend hoofdstuk. Deze roman geeft een indringend beeld van het leven in Iran en het leven als vluchtelinge in Nederland. Het is een zwaarmoedige roman die je bijblijft. Iedere pagina van Postvogel ademt een sfeer van wantrouwen. Ieder woord ondersteunt het gevoel van benauwdheid en bijna koortsachtig zoek je naar ruimte, een punt in het verhaal waar je even op adem kunt komen. Je leest verder en verder, net als de hoofdpersoon op zoek naar een sprankje hoop. De roman eindigt met een open einde, dat niet erg hoopvol lijkt en je blijft, net als de hoofdpersoon verslagen achter. '

Extra informatie: 
Paperback / softback
160 pagina's
Met illustraties
September 2014
221 gram
200 x 125 x 17 mm
Jurgen Maas
Achterkant:
Bekijk de achterkant

Bij u in huis op: dinsdag
Bestel vóór: 23:15